søndag 11. juni 2023

Corpus Christi

 Denne helga står i Eukaristiens teikn. Laurdag messe med førstekommunion for mange forventningsfulle barn og foreldre. Kledd i sin finaste stas, kvite kjolar, blomar i håret, lys i hendene! Dei deltok også med såvel skriftlesing, bøner og song. Eg var invitert av mine afrikanske vener i høve vesle Deborahs første kommunion! Det var godt å få vera med på denne store dagen med fokus på at Kristus er verkeleg tilstades i eukaristien!




Så er det Corpus Christi - Kristi lekamsfest med høgtideleg messe og så prosesjon rundt i byen med sakramentet i spissen og fire stopp med skriftlesing, song og bøner.

Pave Benedikt skriv om det :”I detta sakrament är Herren alltid på väg til världen. Denna universella aspekt av den eukaristiska närvaron framträder i denna högtidsdags procession.Vi bär Kristus, som er närvarande i denna gestalt, genom vår stads gator. Vi anförtror åt hans godhet dessa gator, dessa hus - vårt dagliga liv. Måtte våra gator vara Jesu vägar! Måtte våra hus vara hus för honom och med honom! Måtte vårt dagliga liv vara genomsyrat av hans närvaro! Med denna handling bär vi inför hans ögon de sjukas lidande, de unges och gamlas ensamhet, frestelserna, ångesten - hela vårt liv. Denna procession vill vara en stor offentlig välsignelse för vår stad: Kristus själv är den gudomliga välsignelsen i världen - må glansen av hans välsignelse breda ut sig över oss alla.”

Dagens evangelium. Joh. 6.51-58

På den tid sa Jesus:

«Jeg er det levende brød, kommet fra himmelen; og den som spiser av det, skal leve i all evighet. Det brød som jeg gir, er da mitt eget legeme, hengitt for verdens liv.»

Jødene begynte da å diskutere med hverandre. «Hvordan,» sa de, «kan denne mann gi oss sitt eget legeme å spise?» Til dette svarte Jesus: «Sann mitt ord! Dersom dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, fins heller ikke liv i dere. Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, han får evig liv, og ham vil jeg oppreise på den ytterste dag. For mitt legeme er virkelig næring, mitt blod er virkelig en drikk. Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, han blir i meg, og jeg i ham. Som det er Faderen, den Levende, som har sendt meg, og som det er ham jeg har mitt liv fra, slik skal den som spiser meg, få sitt liv fra meg. Dette er da det brød som er kommet fra himmelen: Det er ikke som det deres fedre spiste i ørkenen, for de døde siden; men den som spiser dette brød, han skal leve i all evighet.»









Elisabeth av Treenigheten:Låt oss gå fram til Jungfru Maria, hon som är själva renheten och ljuset, för att hon skall leda oss in i honom som hon är så djupt förenad med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar