mandag 14. desember 2020

Johannes av korset

 I dag 14.des er sidan 1969 den offisielle minnedagen for Johannes av Korset. Han døydde denne dagen i klosteret Carmelitas Descalzos i Ubeda berre 49 år gammal! Johannes vart saligkåra i 1675, heilagkåra i 1726 og utnemd til kyrkjelærar i 1926.


Frå " Bestigningen av Karmelfjellet":

" Slik har det seg at om noen i dag skulle ville spørre Gud direkte om noe, eller skulle nære ønske om å få syner og åpenbaringer, ville han ikke bare begå en galskap, men han ville fornærme Gud fordi han ikke holder blikket festet på Kristus alene, men i stedet søker noe annet eller nytt. Gud vil da kunne svare ham på følgende måte: Jeg har jo allerede åpenbart alt for deg i mitt Ord, altså i min Sønn. Derfor har jeg ikke noe å åpenbare eller kunngjøre for deg mer enn ham. Fest blikket på ham alene, for i ham har jeg nedfelt alt, både ord og åpenbaringer; i ham vil du finne mer enn du kan be om eller begjære."





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar