Debatten i Vårt Land med utgangspunkt i teolog Gyrid Gunnes innlegg med overskrift:"Et syn som har gått etisk konkurs" med hentydning til det katolske synet på prestedømet.
Det
store skilje mellom katolsk og protestantisk syn på prestedømet og ekteskapet
er at Den katolske kyrkja ser på dei som sakrament, og såleis ikkje utan vidare
kan bli endra gjennom fleirtalsvedtak. Det blir difor korkje kvinnelege prestar
eller likekjønna ekteskap i overskodeleg framtid. Ein står fritt til å meina
kva ein vil om dette, men det blir sjeldan ein fruktbar dialog.
Då
er det meir interessant å sjå på kvinnas stilling i Kyrkja gjennom historia fram
til i dag. Det trengst eit tydeleg og meir kvinneleg nærvær i Kyrkja har pave Frans
uttalt. Han har heller ikkje lete det vera med ord, men har utnemnt fleire
kvinner til leiande stillingar i Vatikanet. Det kjem ikkje fram i norske media
men 1. mars i år vart Sr. Rafaella Petrini (f. 1969) historisk i det ho vart
utnemnt til president for Vatikanstatens guvernorat, dvs. ho har det høgste
ansvaret for dagleg drift. Det er ein stilling som berre kardinalar har hatt
tidlegare, no må dei retta seg etter ein kvinneleg sjef! I fjor haust fekk Sr.
Simona Brambilla ein tilsvarande leiarstilling. Frå knapt nokon posisjonar for
eit par tiår sidan, har kvinner no godt over 20% av stillingane i Vatikanet. Vi vil ikkje få kvinnelege
prestar, men vi kan få sjå at eit fleirtal av leiande stillingar i Vatikanet er fylt med
kvinner ? Dette gjeld også på lågare nivå som bispedøme og lokale sokn. Eg har
ikkje statistikk på det, men inntrykket er at kvinner står for storparten av
arbeidet i sokneråda. Ein kan naturlegvis sjå dette som eit steg mot likestilling, i tillegg får
ein ofte betre struktur på ting med kvinnelege leiarar !
Ei
interessant problemstilling er om det kvinneleg har ein tydelegare plass i
katolsk enn i protestantisk kristendom trass i ulikt syn på prestedømet ? Kva rolle spelar isåfall Maria og dyrkinga av kvinnelege helgenar ? Var
det mest negative ved Reformasjonen at vanlege kvinner og menn i Nord-Europa
vart fråteke Jomfru Maria ? Det kvinnelege har vore der heile tida trass i at
Kyrkja frå utsida sett har vore
mannsdominert, både Den katolske og dei
protestantiske. Frå kvinnene ved Jesu grav, via kvinner som Lydia i
Apostelgjerningane, vidare Mellomalderens sterk kvinner som Birgitta, Katarina
og Teresa til moderne tid med ein andeleg fonyar og kyrkjelærar som Thérèse frå Lisieux for
til slutt i vår tid å gje oss helgenkandidatar som nordirske Clare Crockett
(1982 -2016)som har inspirert tusenvis
av unge. Sjølvsagt og dei mange tusen ukjente
kvinnene som har bore Kyrkja gjennom gode og onde dagar, både legfolk og
ordenssøstrer. Kanskje det kan bli ein meir fruktbar diskurs enn eit einsidig
fokus på presterolla ?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar