mandag 9. april 2012

Stabat Mater 2.

Også norske forfattarar har lete seg inspirera av påsketeksten Stabat Mater. Først ein dikt av Arnold Eidslott( 1926- )

Mitt barn mitt barn
mitt legemes tunge frukt
Fjernt og med dempet røst
til døden ensom levde min Jesus
Men firmamentet speiles i det blod
som flyter over korsets grove hud
Som i genesis skal dine ord føde
galakser av kjærlighet i Adams ætt

Mitt barn mitt barn
min navnløse smertes
sønn med det navnløse Høye
Hvem løfter byrden av mine skuldre
Mine tårer er avlet av en dypere sorg
enn den jeg bærer min sorg er et ekko
av den kjærlighet som bærer denne verden
Nå roper Han barna hjem vår forlatte Far


Og så Hans Henrik Holms( 1896-1980) "Jomfru Maria tåregras "(Stabat Mater):

Der spikra upp på krossen vår Frelsar skulde døy
stod kløkkt på galgeberget i gråt Guds drotningmøy.
Medan kjælenamn ho mulla og trøystebønir las,
draup tåredoggi kveldsgjyllte i det grøne gras.
Dei sanka seg i bjarte små perlur yver strå
med blenk frå hennar kvide og stjernerymdi blå

( kløkkt: rørt til tårer, kvide: sorg, smerte, bjart: skinande, klar)


Den franske komponisten Francis Poulenc(1899-1963) har og sett tone til Stabat Mater i 1950.
Lenke til hans versjon:

http://www.youtube.com/watch?v=PYb3qmJO2_o

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar