søndag 20. juni 2021

Les Buissonnets

 Innlegg på fransk facebook side om Thérèse og  barndomsheimen Les Buissonnets:

Les Buissonnets, la maison de la  famille Martin après la mort de  Zélie. C`est aussi la maison d`enfance de Sainte Thérèse. Les Buissonets est entourée d`un jardin très beaux, ou on trouvés  une statue de Thérèse et son père Louis. Thérèse a demandé  son père permission d`entre au Carmel à l`age 15 ans.

Elle a écrit:” À travers mes larmes je lui confiai mon désir d`entrer au Carmel, alors ses larmes vinrent se mêler aux miennes, mais il ne dit pas un mot pour me détourner de ma vocation, se contentant simplement de me faire remarquer que j`étais encore bien jeune pour prendre une détermination aussi grave”.

Et plus tard les paroles très émouvant: ”Ce dont je me souviens parfaitement ce fut de l`action symbolique que mon Roi chéri accomplit sans le savoir. S`approchant d`un mur peu élevé, il me montra de petites fleurs blanches semblables à des lys en miniature et prenant une de ces fleurs, il me la donna, m`expliquant avec quel soin le Bon Dieu l`avait fait naître et l`avait conservée jusque` à ce jour; en l` entendant parler, je croyais écouter mon histoire tant il y avait de ressemblance entre ce que Jésus avait fait pour la petite fleur et la petite Thérèse....

Les Buissonnets

Notre visit à Lisieux mai 2018

 

Vi vitja Lisieux i mai 2018 og var naturlegvis også i Les Buissonnets som er gjort om til eit museum/ minnesmerke over Den heilage  Thérèse og  hennar familie. Rundt det sjarmerande huset er det ein vakker hage der vi finn ei statue av Thérèse og faren Louis.Thérèse  spør faren om lov til å tre inn i Karmel sjølv om ho berre er 15 år gammal.

Ho skriv om dette: " Gjennom tårene betrodde jeg ham mitt ønske om å tre inn i Karmel. Hans tårer blandet seg med mine, men ikke med et ord forsøkte han å avlede meg fra kallet, han nøyde seg ganske enkelt med å bemerke at jeg ennå var for ung til å ta en så alvorlig avgjørelse. "

Og litt seinare desse rørande orda: Det jeg derimot husker til fullkommenhet, det er den symbolske handlingen som min kjære konge utførte uten å vite det. Han gikk bort til den lave muren og viste meg noen små, hvite blomster som så ut som liljer i miniatyr. Han plukket en av dem, gav den til meg og forklarte hvor omsorgsfullt Gud hadde latt den bli født og hvordan han hadde beskyttet den til denne dag. Da jeg hørte han tale slik, tenkte jeg at det var som om jeg hørte min egen historie, for det var så mange likheter mellom det Jesus hadde gjort for den  lille blomsten og for den lille Thérèse  .








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar