søndag 17. februar 2019

Nærare meg enn meg sjølv

I pinsa 1942 skreiv Edith Stein dette diktet inspirert av Den Heilage Ande og av Johannes av Korset.
Ho sat i karmelittklosteret i Echt i det naziokkuperte Nederland, og kanskje ana ho at ho berre hadde få månadar igjen å leva.
Edith Stein (1891-1942) - også kjent under sitt klosternavn Teresa Benedicta av Korset - jøde, filosof, konvertitt, karmelittnonne, martyr, helgen og kyrkjelærar.

" Hvem er Du, milde lys som fyller meg
og opplyser mitt hjertets mørke ?
Du leder meg som en mors hånd,
og hvis Du slipper meg, kan jeg ikke ta
noe skritt videre.
Du er rommet
som omgir og bærer min væren.
Uten Deg ville den synke ned i intethetens
avgrunn, som Du hever den opp fra.
Du nærmere meg enn jeg er meg selv,
mer innenfor enn min innerste væren -
og likevel umulig å nå eller berøre,
sprenger rammen for ethvert navn:
Hellig Ånd - evig kjærlighet !"


Eg er spesielt oppteken av den femte siste linja, det som er nærarae meg enn meg sjølv. Ein finn det same hos Paul Claudel - "Noko i meg som er meir meg enn meg sjølv." (plus moi-meme que moi)
Det som i vårt inste er evig og vår eigentlege identitet ?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar