Pave
Johannes Paul (1920-2005) vil saman med sin forgjengar pave Johannes XXIII bli
helgenåra 27.april i år. Johannes Paul vil gå inn i historia som ein av dei
store personlegdomar på slutten av 1900 talet uavhengig av om ein delar trua
hans eller ikkje. Johannes Paul var ein karismatisk, klartenkt og visjonær
leiar av Kyrkja som nådde ut til menneske over heile verda. Men han hadde og
eit rikt indre liv, Johannes Paul var framfor alt ein mann med ei djup forankring i
Kyrkjas kontemplative bønetradisjon
generelt, og den karmelittiske tradisjonen spesielt. Etter at han vart prestevia i 1946 ønskte han
å tre inn i Karmelittordenen, men fekk avslag av sine overordna og vart sendt
til Roma for vidare teologisk studiar. Det resulterte mellom anna i ei
doktoravhandling om eit svært så karmelittisk tema, tittelen var ” Trosproblem
i Den hellige Johannes av Korsets verker.” Johannes sitt omgrep ” sjelens mørke
natt” var nok sentralt for Johannes Paul forstått som den ørkenvanding vi må gå
igjennom for å ta i mot Kristus på eit djupare plan, men kanskje såg han her og
ein parallell til dei mørke åra både hans heimland Polen og store delar av
Europa måtte gå igjennom under nazismen og kommunismens ondskap ?
To andre av
Karmels store helgenar var og viktige
for Johannes Paul, nemleg
Thérèse frå
Lisieux (av Jesusbarnet) og jødiske Edith Stein. Lik mange andre i Kyrkja
såg Johannes Paul at Thérèse hadde
forstått det sentrale i evangeliet og ho kom til å prega 1900 talet kanskje
meir enn nokon annan helgen. Denne unike karmelittnonna som døydde bare 24 år
gammal vart naturleg nok utropt til kyrkjelærar av pave Johannes Paul.
Heilt frå
oppveksten i Wadowice i Polen hadde Johannes Paul eit nært forhold til byens jødar, og han skreiv seinare om dette i ”Brev
til ein jødisk venn”. Som pave gjorde han og mykje for å få be om tilgjeving og
få til ei forsoning med jødedomen. Karmelittordenen har med sine røter frå Karmel
berget og profeten Elias ein nærare tilknytning til jødisk tradisjon enn andre
retningar, og kanskje er det ikkje tilfeldig at Johannes Paul her fann
inspirasjon for sitt engasjement for jødane? Eit høgdepunkt vart nok helgenkåringa av Edith Stein, jøde, filosof ,
karmelittnonne og Auschwitz-martyr. Eit naturleg neste steg var å utnevna henne
til skytshelgen for Europa saman med to andre store kvinner, Katarina av Siena
og svenske Birgitta av Vadstena.
I Edith Stein
blir arven frå Johannes av Korset knytt
saman med den jødiske tradisjonen, samstundes som kvinnenes sentral plass i
Kyrkja blir framheva.
Maria-vørdnaden
har ein spesiell plass i karmelittiske spiritualitet, skapularet som alle
karmelittar ber er eit ytre tegn på at ein lik helgenen Simon Stock har vigd
seg til ”Vår frue av Karmelberget.” Johannes Paul hadde kontakt med Karmel alt som barn og han
fortalde følgjande på slutten av livet.” Eg ber enno skapularet akkurat slik eg
tok i mot det av karmelittane ved ti års alder.”
Han må altså
han fått med seg den karmelittiske andelege tradisjonen og spesielt Maria-vørdnaden
alt frå barndomen. Som pave tok han valgspråket ”Totus Tuus” (Heilt din) som
eit uttrykk for at han hadde vigd seg til Guds mor slik at ho kunne føra han inn
i eit stadig djupare fellesskap med Kristus. Karmelitt og
biskop Anders Arborelius skriv ein innsiktsfull artikkel om Johannes Paul og
Karmel der han oppsummerar dette : ”Sedan
sin barndom hadde han burit Karmels skapular som just vill uttrycka denna vår
vigning til Maria, under vars beskydd vi ställer oss för att vi vid henne hand
skal föras fram til Jesus och få del av hans frälsning och nåd.”
Pave Johannes
Paul hadde nok mange andelege inspirasjonskjelder, men det er nok ikkje å ta
for stekt i å hevda at Karmels tradisjon
i stor grad kom til å prega både hans ytre liv i verda men i enno større grad hans
bøneliv. Anders Arborelius skriv at alle som møtte han vart slått av at han såg
ut til å be heile tida. ”Be uavlateleg!” oppfordrar Paulus i første brev til Tessalonikarane.
I ”En
russisk pilegrims beretning” er dette bibelverset utgongspunktet for
hovudpersons pilegrimsreise,det store
spørsmålet blir: korleis leva i bøna og be uavlateleg. Pave Johannes Paul såg
ut til å ha funne svaret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar