Medjugorje –
mirakel eller humbug ?
I ein større artikkel i Vårt Land blir
Maria-openberringane i Medjugorje i Bosnia problematisert med bakgrunn i ei
nyleg utgjeve bok av den italienske journalisten David Murgia. Ein nyttar sterke ord som «
splittende for Vatikanet» og « en skandale utan sidestykke om
Medjugorje-fenomenet viste seg å være falskt». Det siste er eit merkeleg utsagn
i lys av overgrepsskandalane! Murgia hevdar
at Vatikanet held sanninga løynd og ser fenomenet som splittande. Alt i 1991, ti
år etter dei første openberringane, kom den såkalla Zadar-erklæringa frå
biskopane i det dåverande Jugoslavia, den konkluderte med at « det kan ikkje
stadfestast at det handlar om overnaturlege
visjonar og openberringar.» Dette i motsetnad til utsagnet , « det er
stadfesta at det ikkje er overnaturlege hendingar»(latin: non constat supernaturalitate vs. constat de non s.). Det er vanskeleg å sjå
at Kyrkja vil uttala seg meir bastant i dag ?
Kyrkja lærer at Gud
har openberra seg ein gong for alle gjennom Jesus Kristus, med Johannes
av Korsets ord: « Ved å gi oss sin Sønn , som er hans Ord, har han ikke flere
ord å komme med. Alt har
han sagt oss en gang for alle i dette ene Ord.» Likevel har
Kyrkja sett sitt godkjennings-stempel på eit fåtall seinare openberringar, langt
dei fleste er avvist som naturlege fenomen eller rein humbug. Kyrkja har lang
erfaring i å granska overnaturlege fenomen gjennom den svært omfattande prosessen som leiar fram til ei helgenkåring.
Eit titalls openberringar er formelt godkjent, dei fleste Maria-openberringar
som Guadalupe, Lourdes og Fatima. Ingen blir erklært som helgen i levande live,
openberringar blir heller ikkje godkjent før langt i ettertid når dei har
opphøyrt. Eit viktig prinsipp er som ein kroatiske biskop uttrykkjer det:
«Dersom det kjem frå Gud vil det vara, dersom det er menneskeskapt vil det
heilt enkelt opphøyra.» Kyrkja krev
heller ikkje at vi skal tru på post-apostoliske openberringar, men dei kan vera nyttige for å styrka trua hos den
enkelte.
At Medjugorje er kontroversielt er innlysande for
alle som kjenner litt til historia på Balkan. Heile regionen ber på eit
komplekst og brutalt historisk bakteppe. Eit viktig poeng er som det vert
påpeika i artikkelen konflikten mellom biskopane og dei fransiskanske munkane
som vart verande i Bosnia under det
ottomanske styret. Dei stod saman med dei truande både under muslimsk og
kommunistisk undertrykkjing, og var langt meir positive til dei unge visjonære
enn det kyrkjelege hierarkiet.
Det vert hevda at bodskapen frå Medjugorje fjernar
seg frå Kyrkjas lære og ikkje stemmer med openberringane i Lourdes og
Fatima. Joseph Ratzinger (pave Benedikt)
set eit grunnleggjande kriterium for at ein visjon eller openberring skal
reknast som sannferdig, nemleg at den peikar mot Kristus. « Dersom den leiar
oss vekk frå Han, dersom den blir uavhengig av Han eller til og med framstiller
seg som ein annan og betre frelsesveg,
viktigare enn Evangeliet, då kjem den sikkert ikkje frå Den heilage Ande som
leiar oss djupare inn i Evangeliet, ikkje vekk frå det.» Dei seks visjonære frå
Medjugorje har nok uttrykksformer og formuleringar som kan verka merkelege,
ikkje minst at det stadig vert publisert nye bodskap, men bryt dei dermed med
det Ratzinger påpeikar ? Som teologisk uskolert
praktiserande katolikk, rett nok meir Maria sentrert enn dei fleste, klarer eg
ikkje heilt å sjå det. Kjernebodskapen er eit kall til omvending og frelse, og
for å oppnå det har vi fem klassiske middel: bøn, faste, bibellesning,
skriftemål og deltaking i messa. Ikkje minst bøn, kvar av tenåringane fekk
eit forbønstema av Maria som dei har
halde fast ved.
Eg kan ikkje påropa meg store andelege opplevingar i
møte med Medjugorje, men då eg gjekk opp på fjellet der Maria synte seg hadde
eg ei kjensle av at det heilage var nær, eg rørte meg på « a thin place» som
dei gamle keltarane uttrykte det. Om dette var «reelt eller innbilling» var
ikkje ei problemstilling, langt viktigare var det at eg var ein av mange
millionar andre som kvart år søkjer til Maria-heilagdomar. Mellom desse er det
utan tvil mange gonger fleire fromme kvinner enn «konservative machomenn».
Kvinner har alltid vore i fleirtal der Maria vert æra, ofte fattige, uskolerte
kvinner frå landsbygda i Den tredje verda. Det er grovt urettferdig å dra deira
vurderingsevne i tvil.
Kvifor æra Maria ? Kort sagt fordi ho er så intimt
knytta til det største kristne mysteriet, inkarnasjonen, at Gud vart menneske,
noko som krevde hennar samtykke. Og fordi ho held fram med å gjera det ho
gjorde i bryllaupet i Kana, ho peikar på Sonen og går til Han med det vi ber
om.
Medjugorje er utan tvil kontroversielt, men det kan
vanskeleg tenkjast at Vatikanet kjem med ei erklæring som bryt med tidlegare
erklæringar og dermed overprøver den andelege fornyinga 30 millionar pilegrimar
har opplevd i Medjugorje! «På fruktene skal de kjenna dei» (Matt 7,16)
,
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar