Innlegg i ordskifte om relikviar i Vårt Land. Vart ikkje trykt.
I
ordskiftet om relikviar er det eit viktig poeng som ikkje har kome heilt klårt
fram. I den antikke verda var det dominerande synet dualistisk, materien og
dermed kroppen var mindreverdig og heilt skild frå det andelege. Når Gud går
inn i materien og blir menneske bryt det fundamentalt med dette synet.
Gjennom inkarnasjonen, innstiftinga av
nattverden, krossfestinga og Kristi oppstode får vi ei heilt ny verdsetjing av
materien generelt og den menneskelege lekamen spesielt. Det har gjennom heile
kyrkehistoria vore ein fare for å havna i ei andeleggjort vranglære
(gnostisisme) der det kroppslege kjem i bakgrunnen. Relikviar har hatt ein
plass i gudsdyrkinga like frå aposteltida ( Apostelgj. 19.12), og i urkyrkja
slik det er referert om biskop Polycarp av Smyrna. Han lei martyrdøden på bålet
i år 155, i etterkant samla dei truande opp oska. Relikviar er kroppsrestar av
heilage kvinner og menn, og sjølv om vi finn relikviedyrking i andre religionar, er
det nærliggjande å sjå den kristne vørdnaden for relikviar som ein følgje av
den frelseshistoriske oppgraderinga av kroppen. Relikviar er ikkje magiske
amulettar som vi kan tilbe, men teikn som vi viser ære og dermed hjelper oss i den hårfine balansen mellom det andelege og det
kroppslege, for slik ikkje å enda opp i ein gnostisk prega kristendom!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar