«En duva sat
på en gren og funderad på tilvaron» er tredje og siste film i Roy Anderssons
(f.1943) trilogi om det moderne menneskelivet. Dei to
første var «Sångar från andra våningen» i 2000 og «Du levande» frå 2007. Årets
film har blitt oppskrytt og Roy Andersson vart tildelt Gulløva ved festivalen i
Venzia for filmen. Med det har han befesta sin posisjon som ein av Skandinvias
store og orginale filmkunstnarar.
«En duva sat på en gren og fundera på tilvaron» er
ein film det ikkje er så lett å gje eit resyme av, men i motsetning til dei to
forige filmane er her to hovudpersonar som gjev ein slags raud tråd i filmen.
Det er dei to omreisande selgarane i morosaker som masker og vampyrtenner, Sam
og Jonathan. Det er to grå, ulukkelege og mislukka personar som søv på eit
hybelhus om natta og om dagen vandrar rundt og prøver å selga sine produkt til
butikkar som aldri gjer opp for seg. To forkomne og mismodige individ, men
Andersson har skildra dei med stor varme, humor og sympati. Ei rekkje andre
personar får vi og glimt av i filmen, dels i notid(som er ei blanding av notid
og eit ubestemmeleg 50-60 tal) og tidlegare tider skildra med eit surrealistisk
preg. Brått dukkar Karl 12 opp på sin hest og rir inn i eit moderne
kafeinteriør medan hæren hans passerar forbi på veg mot slaget ved Poltava. Ei
stund seinare ser vi kongen og dei miserable restane av hæren på veg heim etter
å ha blitt grundig slegne av russarane. Surrealistisk ja, men her prøver
nok Andersson og ruska opp i svensk sjølvbilete
og riva heltar ned av pidestallen ? Klart politisk er ein annan absurd scene
der afrikanske slavar vert drevne inn i ein stor roterande trommel for så å bli
gradvis varma opp medan ein samling aristokratiske peronar drikk champagne og
applauderar. Men det er framfor alt det einsame, mislukka og stakkarslege
einskild mennesket Roy Andersson skildrar med varme og humor. Mannen med pistolen i handa klar til å gjera det
slutt, den slitne vaskehjelpa eller
danselæraren med kjærleikssorg, i telefonen gjentek dei «Vad roligt at
höra at ni har det bra» medan dei sjølve definitivt ikkje har det. Livet, døden
og «sjelens ubotliga ensamhet». Døden dukkar opp i tre scenar i innleiinga til
filmen, absurde og tragikomiske, men kanskje akkurat difor djupt eksistensielle.
Kven er vi og kva er dette merkelege livet ?
Ein annan stor svensk kunstnar forfattaren Pär
Lagerkvist set og ord på dette:
«Tillfällig som en vallmo, som vecket i ein
vandrandes kläder,
en okänd vandrare
med ett okänt mål.
Ven är jag ?
Som ett grässtrås
böjning i vinden.
När det
reser sig igjen har ingenting hänt,
Ingenting som
helst.
Men vem är
han vandraren ?
Han som inte
är tillfällig som jag.
Jag frågar. Men
hur skulle han kunna förklara det för mig ?
Obegripligt är
mig allting
under en
himmel fullskriven med sjärnor.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar